Advertising
anchor link to jump to start of content

The Seattle Times Company NWclassifieds NWsource seattletimes.com
seattletimes.com Nation/World Home delivery Contact us Search archives
Your account  Today's news index  Weather  Traffic  Movies  Restaurants  Today's events
  NWCLASSIFIEDS
  NWSOURCE
  SHOPPING
  SERVICES





Wednesday, March 17, 2004 - Page updated at 12:00 A.M.

Iraqi exiles fed media false information

By Jonathan S. Landay and Tish Wells
Knight Ridder Newspapers

Ahmad Chalabi
E-mail E-mail this article
Print Print this article
Print Search archive
0
WASHINGTON — The former Iraqi exile group that gave the Bush administration exaggerated and fabricated intelligence on Iraq also fed much of the same information to leading newspapers, news agencies and magazines in the United States, Britain and Australia.

A June 26, 2002, letter from the Iraqi National Congress to the Senate Appropriations Committee listed 108 articles based on information provided by the INC's Information Collection Program, a U.S.-financed effort to collect intelligence in Iraq.

The assertions in the articles reinforced President Bush's claims that Saddam Hussein should be ousted because he was in league with Osama bin Laden, was developing nuclear weapons and was hiding biological and chemical weapons.

Feeding the information to the news media, as well as to selected administration officials and members of Congress, helped to foster an impression that there were multiple sources of intelligence on Iraq's illicit weapons programs and links to bin Laden.

Articles' assertions


Unsubstantiated 11 months after Baghdad fell are charges that:

• Saddam collaborated for years with bin Laden and was complicit in the Sept. 11 terrorist attacks. Intelligence officials said there is no evidence of operational ties between Iraq and al-Qaida, and no evidence of an Iraqi hand in the attacks.

• Iraq trained Islamic extremists in the same hijacking techniques used in the Sept. 11 strikes and prepared them for operations against Iraq's neighbors and possibly the United States. Two senior U.S. officials said that so far no evidence has been found to substantiate the charge.

• Iraq had mobile biological warfare facilities disguised as yogurt and milk trucks and hid banned weapons production and storage facilities beneath a hospital, fake lead-lined wells and Saddam's palaces. No such facilities or vehicles have been found so far.

• Iraq held 80 Kuwaitis captured in the 1991 Gulf War in a secret underground prison in 2000. No Kuwaiti prisoners have been found so far.

• Iraq could launch toxin-armed Scud missiles at Israel that could kill 100,000 people and was aggressively developing nuclear weapons. No Scud missiles have been found.

• Navy Lt. Cmdr. Michael Scott Speicher, missing since the 1991 Gulf war, was seen alive in Baghdad in 1998. The case remains unresolved, but the Navy last week said there was no evidence that Speicher was ever held in captivity.

In fact, many of the allegations came from the same six defectors, weren't confirmed by other intelligence and were hotly disputed by intelligence professionals at the CIA, the Defense Department and the State Department.

Nevertheless, U.S. officials and others who supported a pre-emptive invasion quoted the allegations in statements and interviews without running afoul of restrictions on classified information or doubts about the defectors' reliability.

Other Iraqi groups made similar allegations about Iraq's links to terrorism and hidden weapons that also found their way into official administration statements and into news reports, including several by Knight Ridder.

Long list of news outlets

Knight Ridder, which obtained a copy of the INC letter, reviewed all of the articles in what the document called a "summary of ICP product cited in major English language news outlets worldwide (October 2001-May 2002)."

According to the letter, publications in which the articles appeared included The New York Times, The Washington Post, Vanity Fair, The Atlantic Monthly, The Times of London, The Sunday Times of London, The Sunday Age of Melbourne, Australia, and two Knight Ridder newspapers, The Kansas City Star and The Philadelphia Daily News. The Associated Press and others also wrote stories based on INC-provided materials.

Other U.S. and international news media picked up some of the articles.

Many of the stories noted that the information they contained couldn't be independently verified.

In at least one case, the INC made a defector available to a journalist before his information had been fully reviewed by U.S. intelligence officials.

The defector, an engineer, Adnan Ihsan al Haideri, claimed in a Dec. 20, 2001, New York Times article by Judith Miller that there were biological, nuclear and chemical warfare facilities under private villas, the Saddam Hussein Hospital and fake water wells around Baghdad.

Secret locations unproven

Senior U.S. officials said U.S. arms inspectors have found no fake wells or a laboratory under the hospital. Some secret rooms have been located under villas, mosques and palaces, but the officials, who asked not to be identified, said they weren't among locations that al Haideri claimed to know about.

Several requests to speak to Miller were not answered.

INC leader Ahmad Chalabi and other officials have insisted that the group screened all defectors as thoroughly as it could.

U.S. intelligence officials have determined that virtually all of the defectors' information was marginal or useless, and that some of the defectors were fabricators or embellished the threat from Saddam.

The Information Collection Program (ICP) was financed out of the more than $18 million that Congress approved for the INC led by Chalabi, now a member of the Iraqi Governing Council, between 1999 and 2003. The group remains on the Pentagon's payroll.

The INC letter said that it fed ICP information to Arab and Western news media and to two officials in the offices of Vice President Dick Cheney and Secretary of Defense Donald Rumsfeld, the leading invasion advocates.

The information bypassed U.S. intelligence channels and reached the recipients even after CIA, Defense Intelligence Agency and FBI officers questioned the accuracy of the materials or the motives of those who supplied them.

Some of the information, such as the charge that Iraq ran a terrorist training camp in Salman Pak, found its way into administration statements, including a Sept. 12, 2002, White House paper.

The CIA and the State Department had long viewed the INC as unreliable.

Some articles cited in the INC letter were based on transcripts the INC provided. An article in The Kansas City Star, for example, quoted an unidentified INC member as saying he had information that Speicher was seen alive in Baghdad in 1998.

A March 17, 2002, Sunday Times of London article on Saddam's alleged illicit weapons was based on a 3,000-page transcript of the preliminary INC debriefing of al Haideri. The article also reported claims in a videotaped interview made by unnamed Iraqi opposition officials with a second defector that Saddam had mobile biological warfare laboratories disguised as milk and yogurt trucks. Such vehicles have yet to be found.

Marie Colvin, a co-author of the article, said the INC insisted to her that all defectors were scrutinized as fully as possible, and that it was up to reporters to decide how to use their information.

"I believe they acted in good faith," she said. "Over seven years, I would not say there was a story I was fooled on."

A list of the 108 articles that the Iraqi National Congress says were based on information it supplied to news media is available on the Web at www.krwashington.com.


advertising

Copyright © 2004 The Seattle Times Company

More nation & world headlines

 NATION/WORLD NEWS
 SEARCH

Today Archive

Advanced search

 
advertising

seattletimes.com home
Home delivery | Contact us | Search archive | Site map | Low-graphic
NWclassifieds | NWsource | Advertising info | The Seattle Times Company

Copyright

Back to topBack to top