Skip to main content
Advertising

Originally published Friday, November 30, 2012 at 4:35 AM

  • Share:
           
  • Comments (0)
  • Print

Tajikistan blocks US-funded news website

Tajikistan has blocked a popular U.S.-funded news website, only days after barring access to social networking site Facebook for featuring content allegedly insulting to the Central Asian nation's president.

Associated Press

Most Popular Comments
Hide / Show comments
No comments have been posted to this article.
Start the conversation >

advertising

DUSHANBE, Tajikistan —

Tajikistan has blocked a popular U.S.-funded news website, only days after barring access to social networking site Facebook for featuring content allegedly insulting to the Central Asian nation's president.

State communications service chief, Beg Zukhurov, said Friday that the block on Ozodi, the Tajik-language service of Radio Free Europe, wase in response to public complaints that the site featured content detrimental to the national interest.

Tajikistan has low levels of Internet penetration, but the former Soviet republic's authorities have nonetheless proven nervous over critical reporting and any signs government opponents could use online media to mobilize.

Radio Free Europe is funded by the U.S. Congress and has local news services in several former Soviet nations.

Zukhurov drew withering online mockery this week after demanding in an interview to know who the owner of Facebook was and asking that he travel to Tajikistan to meet with him in person.

Radio Free Europe's English-language site subsequently published a photo of Facebook founder Mark Zuckerberg holding up a sign in Tajik reading: "I own this network."

Zukhurov has claimed that groups of volunteers trawl the Internet for inaccuracies and material defamatory to government officials and businessmen. He has also said Internet users are being paid up to $10,000 to post online remarks criticizing state officials.

Zukhurov maintains that at least a million people in Tajikistan - one seventh of the population - support barring certain websites, including Facebook.

It was unclear how Zukhurov was sourcing these claims, which critics in Tajikistan have derided.

Other websites to be targeted by online blocks in the past include the BBC, Russian state-owned news station Vesti, and YouTube.

Access to the country's most popular news website, Asia-Plus, was barred in July in an apparent attempt to limit information about fighting between government troops and armed groups in a remote area on the border with Afghanistan.

News where, when and how you want it

Email Icon

The Seattle Times Historical Archives

Browse our newspaper page archives from 1900-1984


Advertising